Forbrugerombudsmanden indskærper spamforbuddet: Krav om login for afmelding af nyhedsbreve er ikke tilstrækkeligt let
Dato
21. december 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over, at en virksomhed krævede login på en medlemsprofil for at afmelde sig elektroniske nyhedsbreve.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden tilbød flere muligheder for at tilbagekalde samtykke til nyhedsbreve, herunder e-mail, formular og telefonisk kontakt.
- Virksomheden anførte, at login-kravet var en anbefaling for at undgå chikane og misforståelser.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at ingen af virksomhedens muligheder var "lette", som krævet i henhold til spamforbuddet i Markedsføringsloven § 10, stk. 1.
- Risikoen for chikane kunne ikke begrunde de besværlige procedurer.
- De fleste danske virksomheder tilbyder afmelding via et enkelt link i e-mailen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede spamforbuddet i Markedsføringsloven § 10, stk. 1 over for virksomheden. Begrundelsen var, at virksomhedens procedurer for tilbagekaldelse af samtykke til at modtage elektroniske nyhedsbreve ikke var tilstrækkeligt lette for forbrugerne. Mulighederne for afmelding var enten for omstændelige eller krævede, at medlemmerne kunne huske deres login-oplysninger. Forbrugerombudsmanden forventede, at virksomheden ville ændre sine procedurer, så de lever op til lovens krav om let og gebyrfri tilbagekaldelse af samtykke.
Lignende afgørelser