Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden indskærper spamforbuddet: Krav om login for afmelding af nyhedsbreve er ikke tilstrækkeligt let

Dato

21. december 2023

Afgørelsestype

Samtykke til reklameSpam

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over, at en virksomhed krævede login på en medlemsprofil for at afmelde sig elektroniske nyhedsbreve.

Sagens omstændigheder

  • Virksomheden tilbød flere muligheder for at tilbagekalde samtykke til nyhedsbreve, herunder e-mail, formular og telefonisk kontakt.
  • Virksomheden anførte, at login-kravet var en anbefaling for at undgå chikane og misforståelser.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at ingen af virksomhedens muligheder var "lette", som krævet i henhold til spamforbuddet i Markedsføringsloven § 10, stk. 1.
  • Risikoen for chikane kunne ikke begrunde de besværlige procedurer.
  • De fleste danske virksomheder tilbyder afmelding via et enkelt link i e-mailen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede spamforbuddet i Markedsføringsloven § 10, stk. 1 over for virksomheden. Begrundelsen var, at virksomhedens procedurer for tilbagekaldelse af samtykke til at modtage elektroniske nyhedsbreve ikke var tilstrækkeligt lette for forbrugerne. Mulighederne for afmelding var enten for omstændelige eller krævede, at medlemmerne kunne huske deres login-oplysninger. Forbrugerombudsmanden forventede, at virksomheden ville ændre sine procedurer, så de lever op til lovens krav om let og gebyrfri tilbagekaldelse af samtykke.

Lignende afgørelser