Manglende oplysning om kommerciel hensigt i Facebook-opslag vedrørende investeringer
Dato
7. juni 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en klage over manglende oplysning om kommerciel hensigt i opslag på Facebook vedrørende investeringer for virksomheder. Opslagene var publiceret på en Facebookside, i en Facebookgruppe samt på indehaverens personlige Facebookprofil. Indehaveren havde aftaler med de pågældende virksomheder.
Problemstilling
- Manglende tydelig oplysning om kommerciel hensigt i markedsføring på sociale medier.
- Vurdering af, om opslagene havde til formål at påvirke læserne til at foretage investeringsmæssige dispositioner.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Undersøgelsen fokuserede på, om indehaveren tydeligt havde oplyst om den kommercielle hensigt med opslagene, jf. Markedsføringsloven § 6, stk. 4.
- Det blev vurderet, om den manglende oplysning kunne medføre, at en gennemsnitsforbruger træffer en transaktionsbeslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. Markedsføringsloven § 8, stk. 1.
Afgørelse
Retten fandt, at indehaveren havde overtrådt Markedsføringsloven § 6, stk. 4, ved at have markedsført virksomheder på Facebook uden tydeligt at oplyse om den kommercielle hensigt. Retten lagde vægt på, at der ved markedsføring på sociale medier er en skærpet forpligtelse til tydeligt at oplyse om kommercielle hensigter. Ord som ”i samarbejde med” eller ”sponseret af” var ikke tilstrækkelige. Oplysningen om den kommercielle hensigt skulle gives indledningsvist. Indehaveren blev idømt en bøde på 30.000 kroner.
Lignende afgørelser