Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende miljømarkedsføring af drikkevand på karton

Dato

28. august 2023

Afgørelsestype

MiljømarkedsføringMiljø- og klimaudsagnVildledning

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om en virksomheds markedsføring af drikkevand på karton via deres Instagram-profil. Markedsføringen indeholdt miljøudsagn som ”We give you the option to say no to plastic”, ”Recycling plastic bottles won’t save the planet” og ”Recycling plastic is not the solution”.

Problemstilling

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnene var vildledende, da de gav indtryk af, at drikkevandskartonen ikke indeholdt plastik, hvilket ikke var korrekt.
  • Virksomhedens hjemmeside indeholdt også klimaudsagn, der sammenlignede drikkevandskartonen med virgine plastikflasker, hvilket Forbrugerombudsmanden anså for vildledende, da mange plastikflasker indgår i et retursystem og ikke er lavet af 100% virgint plastik.
  • Derudover blev drikkevandskartonen markedsført som ”100% genanvendelig” og ”Fully recyclable”, hvilket virksomheden ikke kunne dokumentere, da ikke alle kommuner havde den nødvendige teknik til at genanvende kartonerne fuldt ud.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende og i strid med markedsføringsloven.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5, stk. 1 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, stk. 1 over for virksomheden. Virksomheden ophørte med at anvende nogle af de pågældende udsagn inden Forbrugerombudsmandens henvendelse, og fjernede den resterende markedsføring efter henvendelsen.

Lignende afgørelser