Vildledende miljømarkedsføring af drikkevand på karton
Dato
28. august 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om en virksomheds markedsføring af drikkevand på karton via deres Instagram-profil. Markedsføringen indeholdt miljøudsagn som ”We give you the option to say no to plastic”, ”Recycling plastic bottles won’t save the planet” og ”Recycling plastic is not the solution”.
Problemstilling
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnene var vildledende, da de gav indtryk af, at drikkevandskartonen ikke indeholdt plastik, hvilket ikke var korrekt.
- Virksomhedens hjemmeside indeholdt også klimaudsagn, der sammenlignede drikkevandskartonen med virgine plastikflasker, hvilket Forbrugerombudsmanden anså for vildledende, da mange plastikflasker indgår i et retursystem og ikke er lavet af 100% virgint plastik.
- Derudover blev drikkevandskartonen markedsført som ”100% genanvendelig” og ”Fully recyclable”, hvilket virksomheden ikke kunne dokumentere, da ikke alle kommuner havde den nødvendige teknik til at genanvende kartonerne fuldt ud.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende og i strid med markedsføringsloven.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5, stk. 1 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, stk. 1 over for virksomheden. Virksomheden ophørte med at anvende nogle af de pågældende udsagn inden Forbrugerombudsmandens henvendelse, og fjernede den resterende markedsføring efter henvendelsen.
Lignende afgørelser