Vildledende markedsføring af parfumefri produkter: Fremhævelse af sædvanlige egenskaber
Dato
12. december 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En virksomhed ønskede at markedsføre vatpinde, ammeindlæg og babypads under en parfumefri produktserie, der var kendetegnet ved at omfatte forskellige pleje- og rengøringsprodukter, der var parfumefri og uden anvendelse af unødig kemi.
Sagens baggrund
- Vatpinde, ammeindlæg og babypads er naturligt uden parfume.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er vildledende at markedsføre aspekter ved et produkt som en miljøfordel, når dette er sædvanligt for tilsvarende produkter.
- Virksomhedens forslag om at påføre en tekst på produkternes emballage, hvor det ville fremgå, at produkterne er ”naturligt parfumefri”, kunne ikke føre til en ændret vurdering.
- Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsbestemmelserne i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, og dokumentationskravet i Markedsføringsloven § 13.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er vildledende at markedsføre vatpinde, ammeindlæg og babypads som parfumefri under en parfumefri produktserie, da disse produkter naturligt er uden parfume. Det er vildledende at fremhæve aspekter som en miljøfordel, når det er sædvanligt for tilsvarende produkter. En tekst på emballagen om, at produkterne er ”naturligt parfumefri”, ville ikke ændre denne vurdering. Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsbestemmelserne i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, samt dokumentationskravet i Markedsføringsloven § 13.
Lignende afgørelser