Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende klimamarkedsføring af busrejser med CO2-reduktionspåstande

Dato

7. juli 2023

Afgørelsestype

MiljømarkedsføringMiljø- og klimaudsagnVildledning

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Virksomheden markedsførte busrejser med CO2-reducerende udsagn som "Denne bus udleder op til 90% mindre CO2" og "Rejs med god klima-samvittighed".

Markedsføringens udformning

  • På bussernes bagende stod: ”Denne bus udleder op til 90% mindre CO2” med mindre skrift ”Tanket med fossilfri diesel”.
  • Reklamevideoer viste en bus, der udstødte grønne blomsterlignende skyer, sammen med teksten "Rejs med god klima-samvittighed".

Dokumentation og Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Virksomheden dokumenterede, at busserne brugte biodiesel (HVO-brændstof) fra affaldsfraktioner, og at CO2-reduktionen var mindst 90% sammenlignet med dieselproduktion.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnene gav indtryk af, at busserne udledte op til 90% mindre CO2 under kørslen, hvilket var vildledende.
  • De blomsterlignende skyer og udsagnet ”Rejs med god klima-samvittighed” gav indtryk af, at busserne stort set ikke udledte CO2 under kørslen.
  • Da busserne udledte en betydelig mængde CO2 under kørslen, var markedsføringen vildledende.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens markedsføring var vildledende og indskærpede vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, over for virksomheden. Foruden vildledningsbestemmelsen henviste Forbrugerombudsmanden til sin vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v. samt sin kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.

Lignende afgørelser