Vildledende klimamarkedsføring af busrejser med CO2-reduktionspåstande
Dato
7. juli 2023
Afgørelsestype
MiljømarkedsføringMiljø- og klimaudsagnVildledning
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
Virksomheden markedsførte busrejser med CO2-reducerende udsagn som "Denne bus udleder op til 90% mindre CO2" og "Rejs med god klima-samvittighed".
Markedsføringens udformning
- På bussernes bagende stod: ”Denne bus udleder op til 90% mindre CO2” med mindre skrift ”Tanket med fossilfri diesel”.
- Reklamevideoer viste en bus, der udstødte grønne blomsterlignende skyer, sammen med teksten "Rejs med god klima-samvittighed".
Dokumentation og Forbrugerombudsmandens vurdering
- Virksomheden dokumenterede, at busserne brugte biodiesel (HVO-brændstof) fra affaldsfraktioner, og at CO2-reduktionen var mindst 90% sammenlignet med dieselproduktion.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnene gav indtryk af, at busserne udledte op til 90% mindre CO2 under kørslen, hvilket var vildledende.
- De blomsterlignende skyer og udsagnet ”Rejs med god klima-samvittighed” gav indtryk af, at busserne stort set ikke udledte CO2 under kørslen.
- Da busserne udledte en betydelig mængde CO2 under kørslen, var markedsføringen vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens markedsføring var vildledende og indskærpede vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, over for virksomheden. Foruden vildledningsbestemmelsen henviste Forbrugerombudsmanden til sin vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v. samt sin kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.
Lignende afgørelser