Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden tillader konkret CO2-reduktionsmarkedsføring baseret på uafhængige beregninger

Dato

16. maj 2023

Afgørelsestype

MiljømarkedsføringMiljø- og klimaudsagnVildledning

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En virksomhed ønskede at markedsføre sine produkter med udsagn om CO2-reduktion på emballagen sammenlignet med tilsvarende produkter. Beregningerne var foretaget af en uafhængig instans, og CO2-reduktionen var angivet neutralt med oplysning om sammenligningsgrundlaget.

Sagens baggrund

  • Virksomheden anvendte konkrete udsagn om CO2-reduktion på emballagen.
  • Beregningerne var foretaget af en uafhængig instans.
  • CO2-reduktionen var angivet på en neutral måde med oplysning om sammenligningsgrundlaget.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at konkrete udsagn om miljø- eller klimafordele er lettere at dokumentere end generelle udsagn.
  • Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at beregningerne var korrekte, og at virksomheden derfor lovligt kunne anvende udsagnene i sin markedsføring.
  • Forbrugerombudsmanden henviste til sin kvikguide om miljømarkedsføring og vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens brug af konkrete udsagn om CO2-reduktion på produkternes emballage var lovlig, forudsat at beregningerne af CO2-reduktionen var korrekte. Da beregningerne var foretaget af en uafhængig instans, og CO2-reduktionen var angivet på en neutral måde med oplysning om sammenligningsgrundlaget, fandt Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen var acceptabel. Der blev ikke givet påbud eller bøder, da markedsføringen blev vurderet at være i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 5, Markedsføringsloven § 6 og Markedsføringsloven § 8, samt dokumentationskravet i Markedsføringsloven § 13.

Lignende afgørelser