Forbrugerombudsmanden tillader konkret CO2-reduktionsmarkedsføring baseret på uafhængige beregninger
Dato
16. maj 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En virksomhed ønskede at markedsføre sine produkter med udsagn om CO2-reduktion på emballagen sammenlignet med tilsvarende produkter. Beregningerne var foretaget af en uafhængig instans, og CO2-reduktionen var angivet neutralt med oplysning om sammenligningsgrundlaget.
Sagens baggrund
- Virksomheden anvendte konkrete udsagn om CO2-reduktion på emballagen.
- Beregningerne var foretaget af en uafhængig instans.
- CO2-reduktionen var angivet på en neutral måde med oplysning om sammenligningsgrundlaget.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at konkrete udsagn om miljø- eller klimafordele er lettere at dokumentere end generelle udsagn.
- Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at beregningerne var korrekte, og at virksomheden derfor lovligt kunne anvende udsagnene i sin markedsføring.
- Forbrugerombudsmanden henviste til sin kvikguide om miljømarkedsføring og vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens brug af konkrete udsagn om CO2-reduktion på produkternes emballage var lovlig, forudsat at beregningerne af CO2-reduktionen var korrekte. Da beregningerne var foretaget af en uafhængig instans, og CO2-reduktionen var angivet på en neutral måde med oplysning om sammenligningsgrundlaget, fandt Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen var acceptabel. Der blev ikke givet påbud eller bøder, da markedsføringen blev vurderet at være i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 5, Markedsføringsloven § 6 og Markedsføringsloven § 8, samt dokumentationskravet i Markedsføringsloven § 13.
Lignende afgørelser