Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af elprodukt med utilstrækkelig CO2-kompensation via skovrejsning

Dato

9. december 2022

Afgørelsestype

MiljømarkedsføringMiljø- og klimaudsagnVildledning

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler en elhandlers markedsføring af et elprodukt med to grønne blade, hvor Rådet for Grøn Omstilling, Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk indgav en henvendelse til Forbrugerombudsmanden, da de mente, at elhandleren ikke havde tilstrækkelig dokumentation for at anvende to blade i markedsføringen.

Baggrund

  • For at markedsføre et elprodukt som et kategori 1-produkt med to grønne blade, skal produktet være baseret 100 % på vedvarende energikilder, og elhandleren skal foretage yderligere klimatiltag, der begrænser udledningen af drivhusgasser.
  • Klimaeffekten af tiltaget skal være ikke ubetydelig, svarende til neutralisering af mindst 100 % af kundens forventede årlige kWh-forbrug. Dette skal dokumenteres og verificeres af en anerkendt tredjepart.
  • Hvis kravene ikke er opfyldt, kan markedsføringen være i strid med vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Forbrugerombudsmanden anmodede elhandleren om dokumentation for, at klimatiltaget kunne neutralisere et klimaudslip svarende til mindst 100 % af kundens forventede årlige elforbrug.
  • Elhandleren fremlagde dokumentation for et skovrejsningsprojekt på dansk jord.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at klimaeffekten var utilstrækkelig, da der blev plantet 2,7 træer pr. husstand, hvilket er langt færre end de ca. 250 træer, der kræves for at kompensere en husstands årlige CO2-udledning.
  • Kompensationen var baseret på træernes CO2-optag i hele deres forventede levetid på 100 år, hvilket Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugerne ville opfatte som en kompensation, der sker i forbindelse med eller umiddelbart efter udledningen. Derudover vurderede Forbrugerombudsmanden, at der var en risiko for, at træerne ikke ville opnå den forventede levetid, og dermed ville CO2-kompensationen gå tabt.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe markedsføringslovens vildledningsbestemmelser i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, over for elhandleren.

Lignende afgørelser