Vildledende markedsføring om CO2-reduktion og brug af klimamærke
Dato
15. februar 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En virksomhed ønskede at markedsføre sine produkter med et udsagn om, at virksomheden gerne ville gøre en ekstra indsats for klimaet. Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette var vildledende, da virksomheden ikke havde en verificeret plan for CO2-reduktion og et klimaregnskab.
Markedsføring med klimamærke
Virksomheden ønskede efterfølgende at markedsføre produkterne med et klimamærke indeholdende ordene ”målt og certificeret”.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at mærket var egnet til at give forbrugeren et mere positivt indtryk af produkternes klimapåvirkning, end der var grundlag for. Det skyldtes ordlyden og den grønne farve, der signalerede særlige klimamæssige fordele. Da virksomheden ikke havde en plan for CO2-reduktion, var det vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens brug af udsagnet om at ville gøre en ekstra indsats for klimaet var vildledende, da virksomheden ikke havde en verificeret plan for CO2-reduktion eller et klimaregnskab. Ligeledes var brugen af klimamærket med ordene ”målt og certificeret” vildledende, da det gav indtryk af, at der var særlige klimamæssige fordele ved produkterne, hvilket ikke var tilfældet. Virksomheden havde ingen plan for CO2-reduktion, og det var derfor vildledende at anvende mærket i markedsføringen. Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsbestemmelserne i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8.
Lignende afgørelser