Vildledende markedsføring af mild-hybridbiler som "hybrid" samt vildledende miljøudsagn
Dato
28. december 2022
Afgørelsestype
MiljømarkedsføringMiljø- og klimaudsagnVildledning
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Sagen omhandler en klage over en virksomheds markedsføring af biler som ”hybrid”, selvom der var tale om mild-hybridbiler. Forbrugerombudsmanden blev også opmærksom på brugen af udsagnet ”Mere sikker og miljøbevidst end nogensinde” i markedsføringen af en specifik mild-hybrid bilmodel.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden markedsførte næsten alle sine bilmodeller som ”hybrid”, selvom de var mild-hybridbiler.
- En forbruger klagede over markedsføringen.
- Virksomheden brugte udsagnet ”Mere sikker og miljøbevidst end nogensinde” om en specifik mild-hybrid bilmodel.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugerne forstår en ”hybrid” som en bil, der kan drives dels af elektricitet alene og dels af fossilt brændstof alene.
- Virksomhedens mild-hybridbiler kunne kun køre på elektricitet i kombination med fossilt brændstof.
- Det var vildledende at bruge betegnelsen ”hybrid” om en mild-hybridbil, selvom den var typegodkendt som hybridbil (NOVC-HEV).
- Udsagnet ”Mere sikker og miljøbevidst end nogensinde” var egnet til at bestyrke forbrugerens opfattelse af, at bilen kunne drives dels af elektricitet alene og dels af fossilt brændstof alene.
- Den markedsførte bilmodels CO2-udledning og brændstoføkonomi var ikke forbedret markant, og der var andre biler med bedre brændstoføkonomi og mindre CO2-udledning.
- Udsagnet gav forbrugeren et fejlagtigt indtryk af bilens miljøbelastning.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, over for virksomheden.
Lignende afgørelser