Command Palette

Search for a command to run...

Rejseselskab tilbød tilgodebeviser i stedet for tilbagebetaling ved aflyste rejser

Dato

1. februar 2022

Afgørelsestype

God skik

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler et rejseselskabs håndtering af aflyste rejser som følge af COVID-19 pandemien.

Sagens omstændigheder

  • Rejseselskabet tilbød primært tilgodebeviser for aflyste rejser.
  • Kunderne blev ikke tilstrækkeligt informeret om deres ret til tilbagebetaling.
  • Flere forbrugere klagede over, at rejseselskabet afviste at tilbagebetale pengene.

Forbrugerombudsmandens involvering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at rejseselskabets praksis var i strid med lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, specifikt forpligtelsen til tilbagebetaling ved aflysninger.
  • Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse erklærede rejseselskabet, at de ville tilbagebetale alle berettigede kunder.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, da rejseselskabet meddelte, at de ville tilbagebetale pengene til samtlige kunder, der havde ret til at få tilbagebetalt deres penge. Afgørelsen baseres på overtrædelse af tilbagebetalingsforpligtelsen efter lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.

Lignende afgørelser