Rejseselskab tilbød tilgodebeviser i stedet for tilbagebetaling ved aflyste rejser
Dato
1. februar 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler et rejseselskabs håndtering af aflyste rejser som følge af COVID-19 pandemien.
Sagens omstændigheder
- Rejseselskabet tilbød primært tilgodebeviser for aflyste rejser.
- Kunderne blev ikke tilstrækkeligt informeret om deres ret til tilbagebetaling.
- Flere forbrugere klagede over, at rejseselskabet afviste at tilbagebetale pengene.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at rejseselskabets praksis var i strid med lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, specifikt forpligtelsen til tilbagebetaling ved aflysninger.
- Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse erklærede rejseselskabet, at de ville tilbagebetale alle berettigede kunder.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, da rejseselskabet meddelte, at de ville tilbagebetale pengene til samtlige kunder, der havde ret til at få tilbagebetalt deres penge. Afgørelsen baseres på overtrædelse af tilbagebetalingsforpligtelsen efter lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.
Lignende afgørelser