Netbutik indskærpes for vildledende brug af bæredygtighedsudsagn og eget bæredygtighedsmærke
Dato
10. oktober 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag, hvor en netbutik markedsførte lamper og lampebrands med bæredygtighedsudsagn som ”bæredygtige produkter”, ”bæredygtige designs”, ”bæredygtig designerbelysning” og ”bæredygtige brands”. Netbutikken anvendte også et eget bæredygtighedsmærke, der ifølge dem selv opfyldte internationale miljømæssige standarder.
Sagens omstændigheder
- Netbutikken anvendte bæredygtighedsudsagn og et eget bæredygtighedsmærke.
- Forbrugerombudsmanden anmodede om dokumentation for udsagnene og mærket.
- Netbutikken fjernede mærket og udsagnene efter henvendelsen, men fremlagde ingen dokumentation.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at bæredygtighedsudsagnene og mærket var vildledende, da der ikke var dokumentation for dem, hvilket er i strid med Markedsføringsloven § 5 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe reglerne i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 8 over for netbutikken. Afgørelsen var begrundet i, at netbutikken ikke havde dokumenteret rigtigheden af sine bæredygtighedsudsagn eller at produkter markeret med netbutikkens eget bæredygtighedsmærke rent faktisk var bæredygtige. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at miljø-, klima- og bæredygtighedsudsagn er udsagn om faktiske forhold, der skal kunne dokumenteres i henhold til Markedsføringsloven § 13.
Lignende afgørelser