Internetudbyder indskærpes for overtrædelse af spamforbuddet ved udsendelse af mails til tidligere kunder uden samtykke
Dato
20. december 2022
Afgørelsestype
Spam
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om en internetudbyders mailmarkedsføring til tidligere kunder, der var blevet opsagt som følge af en fusion.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden havde opsagt kunder efter et tilsagn til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Efter opsigelsen sendte virksomheden mails til tidligere kunder for at opfordre dem til at købe internet.
- Flere modtagere klagede over, at de ikke havde givet samtykke til at modtage disse mails.
- En konkurrent klagede ligeledes, da flere af deres kunder havde modtaget de pågældende mails.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden konstaterede, at det er forbudt at sende markedsføring via elektronisk post uden modtagerens forudgående samtykke, jf. Markedsføringsloven § 10, stk. 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at virksomheden havde overtrådt spamforbuddet i Markedsføringsloven § 10, stk. 1. Da virksomheden ikke kunne dokumentere, at modtagerne af mailene havde givet samtykke til at modtage dem, afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen med en indskærpelse af spamforbuddet over for virksomheden.
Lignende afgørelser