Command Palette

Search for a command to run...

Pensionsselskab dømt for vildledende markedsføring af pensionsordning

Dato

28. oktober 2016

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynPension

Fuld sag

Emner

Civile retssager

Et pensionsselskab markedsførte en ny pensionsordning via standardbreve til kunder, hvor de anbefalede skift til den nye ordning. En kunde, der tidligere havde modtaget erstatning for kritisk sygdom fra selskabet, modtog også brevet og skiftede til den nye ordning, hvilket medførte bortfald af ægtefællepensionen. Efter kundens død modtog ægtefællen derfor ingen ægtefællepension.

Forbrugerklage og Forbrugerombudsmandens involvering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at pensionsselskabet havde overtrådt reglerne om god skik for finansielle virksomheder.
  • Forbrugerombudsmanden anlagde sag mod pensionsselskabet på vegne af den efterladte ægtefælle.

Pensionsselskabets tiltag efter sagen

  • Pensionsselskabet kontaktede 54 kunder i lignende situationer og tilbød dem gebyrfrit at tilkøbe ægtefællepension uden helbredsoplysninger.
  • Pensionsselskabet oplyste, at tre afdøde kunders efterladte ville modtage ægtefællepension, som om kunderne havde beholdt deres oprindelige dækning.

Afgørelse

Retten i Lyngby fastslog, at pensionsselskabet havde handlet i strid med god skik for finansielle virksomheder, jf. Bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder § 4, fordi omvalgsbrevet indeholdt en anbefaling uden en vurdering af kundens individuelle forhold. Det var ligeledes i strid med god skik, at pensionsselskabet ikke indledningsvist oplyste, at skiftet til den nye pensionsordning medførte bortfald af ægtefællepensionen. Pensionsselskabet blev dømt til at erstatte den efterladte ægtefælle, svarende til at kunden ikke havde foretaget omvalget.

Lignende afgørelser