Forbrugerombudsmanden vurderer negativ aftalebinding ved tilvalgsdækninger og automatisk betaling via Betalingsservice
Dato
30. januar 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler to forsikringsselskabers brug af negativ aftalebinding ved indførelse af tilvalgsdækninger til eksisterende forsikringer.
Baggrund
- Forsikringsselskaberne tilføjede tilvalgsdækninger til dele af deres forsikringer.
- Kunderne skulle aktivt framelde disse dækninger for at undgå prisstigningen.
- Finanstilsynet påtalte i 2017, at denne praksis var i strid med Bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder § 3.
- Efterfølgende er området reguleret i Bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører § 19, stk. 4, som forbyder denne fremgangsmåde.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden foretog en høring af de to selskaber.
- Selskaberne oplyste, at de havde stoppet den kritiserede praksis efter Finanstilsynets påtale.
- Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på, at fremgangsmåden også var anvendt over for kunder tilmeldt Betalingsservice.
Betalingsservice problematikken
- Forbrugerombudsmanden bemærkede, at selvom forsikringsselskaber normalt kan ændre aftaler ved negativ aftalebinding, forudsætter det klar information og fortsat præmiebetaling.
- Betaling via Betalingsservice kan dog skabe tvivl om, hvorvidt en automatisk betaling kan sidestilles med en aktiv accept af ændringen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden besluttede ikke at foretage sig yderligere over for de to forsikringsselskaber. Denne beslutning var primært baseret på, at begge selskaber havde oplyst, at de efter Finanstilsynets afgørelser havde stoppet praksissen med negativ aftalebinding ved indførelse af tilvalgsdækninger. Forbrugerombudsmanden bemærkede dog, at automatisk betaling via Betalingsservice potentielt kan rejse tvivl om, hvorvidt en forsikringstager bliver juridisk bundet af et forsikringsselskabs ændringer, alene ved at betalingen sker automatisk. Spørgsmålet er dog ikke afprøvet ved domstolene.
Lignende afgørelser