Brug af generiske betegnelser for tobaksvarer i domænenavn, Facebook-side og visitkort er reklame
Dato
10. december 2015
Afgørelsestype
Fuld sag
Lovreferencer
Sagen omhandler Forbrugerombudsmandens vurdering af, hvorvidt brugen af generiske betegnelser for tobaksvarer udgør reklame i henhold til tobaksreklameloven.
Sagens baggrund
- En butiks brug af generiske betegnelser for tobaksvarer (fx cigaretter, snus og lignende) i domænenavn, Facebook-side og visitkort.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne brug af betegnelser er reklame, når den er rettet mod forbrugere.
- Tobaksreklameloven indeholder et forbud mod reklame for tobaksvarer.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af generiske betegnelser for tobaksvarer (fx cigaretter, snus og lignende) i en butiks domænenavn, Facebook-side og visitkort er reklame, der er omfattet af reklamedefinitionen i Tobaksreklameloven § 2, når de er rettet mod forbrugere. Da Tobaksreklameloven § 3, stk. 1 indeholder et forbud mod reklame for tobaksvarer, var det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at brug af generiske betegnelser for tobaksvarer i en butiks domænenavn, Facebook-side og visitkort ville være i strid med Tobaksreklameloven § 3, stk. 1, når de er rettet mod forbrugere.
Lignende afgørelser