Forbrugerombudsmandens vurdering af visning af tobakssurrogater online i henhold til tobaksreklameloven
Dato
11. maj 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En virksomhed, der solgte tobakssurrogater via en hjemmeside, anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt den nye tobaksreklamelov gav mulighed for at omgå udstillingsforbuddet.
Baggrund
- Den 1. april 2021 trådte en ny tobaksreklamelov i kraft, der omfatter tobakssurrogater, herunder nikotinposer.
- Loven forbyder alle former for reklame for tobakssurrogater, både online og i fysiske butikker.
- Der er indført et absolut forbud mod at vise tobakssurrogater på internettet, hvilket gælder både generel fremvisning og i forbindelse med en købsfunktion.
- Det er tilladt at have en hjemmeside med neutrale oplysninger om produkterne, deres pris og tekniske specifikationer, men uden illustrationer, billeder, farver, logoer eller fremhævelse.
Virksomhedens forespørgsel
Virksomheden ønskede at vide, om det var tilladt:
- At tilsløre billeder af produkterne, så farverne var synlige, men ikke tekst eller illustrationer.
- At vise ensartede klistermærker ved hvert produkt og derefter vise et billede af produktet, når kunden klikkede på det.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det vidtgående reklame- og udstillingsforbud i den nye tobaksreklamelov hverken gav virksomheden mulighed for at vise farver på tilslørede produkter eller at vise ensartede klistermærker ved hvert produkt og derefter vise et billede af produktet, når kunden klikkede på produktet. Begrundelsen var, at begge fremgangsmåder ville være i strid med forbuddet mod reklame for tobakssurrogater, jf. Bekendtgørelse nr. 586 af 26. marts 2021 af lov om forbud mod tobaksreklame m.v. § 2, stk. 1
Lignende afgørelser