Command Palette

Search for a command to run...

Bankens udskiftning af Visa Elektron-kort til MasterCard Debit-kort krævede nyt varsel

Dato

25. maj 2011

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykkeÆndringer i aftaler

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Banken havde udskiftet Visa Elektron-kort med MasterCard Debit-kort til sine kunder. Kunderne blev informeret om udskiftningen via et brev, der var vedlagt det nye kort. I brevet stod der, at kundernes muligheder og forpligtelser var uændrede, og der blev henvist til kortbestemmelserne på bankens hjemmeside.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at:

  • Uopfordret fremsendelse af et betalingsinstrument kun er tilladt ved udskiftning af et eksisterende kort, jf. Betalingsloven § 60, stk. 2.
  • Udskiftning til en anden korttype kræver en ny aftale, der skal accepteres af kunden.
  • Selvom vilkårene er ens, kan kortselskabet bag kortet have betydning for kundens valg.
  • En udskiftning til et andet kortselskabs produkt bør ske med et individuelt varsel på mindst 2 måneder, der lever op til kravene i Betalingsloven § 50.
  • Bankens kortbestemmelser gav banken ret til at udskifte kort "til enhver tid".
  • Banken havde oplyst, at der var sket en opdatering af kortbestemmelserne, bl.a. under hensyn til at kortet er et MasterCard Debit og ikke et Visa Elektron.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at bankens fremgangsmåde med at udskifte kort uden et individuelt varsel på mindst 2 måneder var problematisk. Selvom banken anførte, at vilkår og brugsmuligheder som udgangspunkt var de samme for de to kort, og at der ikke var tale om ændringer til ugunst for kortholderne, understregede Forbrugerombudsmanden, at en udskiftning til en anden korttype, hvor der kan være forskelle i anvendelsesområde, vilkår og priser, kræver en ny aftale, som skal accepteres af brugeren. Da banken ikke havde givet et individuelt varsel på mindst 2 måneder, blev banken pålagt at ændre sin praksis.

Lignende afgørelser