Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden vejleder om charge back efter levering af forkert vare

Dato

25. maj 2011

Afgørelsestype

Tilbagebetaling

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Forbrugerombudsmanden modtog klager over en virksomhed, der leverede en forkert og billigere mobiltelefonmodel end den, forbrugerne havde bestilt via en hjemmeside.

Sagens omstændigheder

  • Forbrugere klagede over at have modtaget en anden og ringere mobiltelefon end den bestilte.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at levering af en forkert vare i denne sammenhæng kunne sidestilles med manglende levering.
  • Forbrugerombudsmanden henviste de berørte forbrugere til at anvende charge back-reglerne i Betalingstjenesteloven § 74 for at gøre indsigelse over for deres kortudbyder.
  • Nets, som havde en Dankort-indløsningsaftale med den pågældende erhvervsdrivende, havde også modtaget mange klager.
  • Nets vurderede, at den erhvervsdrivende systematisk sendte forkerte varer og suspenderede derfor Dankort-aftalen, hvilket forhindrede yderligere køb fra hjemmesiden.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden henviste forbrugerne til at benytte sig af charge back-reglerne i Betalingstjenesteloven § 74 for at få tilbagebetalt deres penge fra kortudbyderen, da de havde modtaget en forkert vare, hvilket i denne situation blev sidestillet med manglende levering. Nets suspenderede den erhvervsdrivendes Dankort-aftale på grund af de mange klager og den systematiske fremgangsmåde med at sende forkerte varer.

Lignende afgørelser