Dagligvarebutik tilsidesatte oplysningspligt om gebyr for Mastercard-betaling
Dato
17. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede over at være blevet opkrævet et gebyr for brug af Mastercard i en dagligvarebutik uden at være blevet oplyst om gebyret inden betalingen.
Sagens omstændigheder
- Forbrugeren betalte med Mastercard i dagligvarebutikken.
- Forbrugeren blev opkrævet et gebyr uden forudgående information.
- Dagligvarebutikken oplyste, at skiltning om gebyret var opsat, men midlertidigt dækket.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at manglende synlighed af gebyroplysningen var en overtrædelse af Betalingsloven § 83, stk. 1, der kræver, at betaleren oplyses om gebyrer før betaling.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at dagligvarebutikken havde overtrådt Betalingsloven § 83, stk. 1, ved ikke at sikre, at forbrugeren blev oplyst om gebyret, før betalingstransaktionen blev gennemført. Butikken lovede at skærpe opmærksomheden på korrekt skiltning om gebyrer.
Lignende afgørelser