Mangelfuld adgang til transaktionsoversigt, uretmæssigt gebyr og besværlig opsigelse af automatisk optankning
Dato
17. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en kortudbyders forretningspraksis og overholdelse af betalingstjenesteloven og markedsføringsloven.
Sagens omstændigheder:
- Kortindehavere havde kun online adgang til de seneste 200 transaktioner.
- Ældre transaktioner kunne kun rekvireres i papirform mod gebyr.
- Opsigelse af automatisk optankning krævede personligt fremmøde.
Problemstillinger:
- Begrænset adgang til transaktionshistorik overholdt ikke krav om varigt medium og 13 måneders indsigelsesfrist.
- Gebyr for fremsendelse af transaktionshistorik var i strid med betalingstjenesteloven.
- Besværlig opsigelsesprocedure for automatisk optankning var urimelig.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser:
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at den begrænsede adgang til transaktionshistorik, gebyret for fremsendelse og den besværlige opsigelsesprocedure var i strid med gældende lovgivning.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at kortudbyderens praksis var i strid med flere bestemmelser. Udbyderens papirbaserede løsning for adgang til transaktionsoversigter levede ikke op til kravene i Betalingsloven § 53, stk. 1 og 2, om løbende levering af oplysninger. Da kortindehaverne kun havde adgang til de seneste 200 transaktioner, opfyldte systemet ikke kravene i Betalingsloven § 63 om mulighed for søgning af betalingstransaktioner i op til 13 måneder. Opkrævning af gebyr for fremsendelse af rejsehistorik i papirform var i strid med Betalingsloven § 42, stk. 1, og vildledende efter markedsføringsretlige principper. Endelig fandt Forbrugerombudsmanden, at kravet om personligt fremmøde for at opsige automatisk optankning var urimeligt og i strid med god markedsføringsskik.
Lignende afgørelser