Optikerkæde dømt for vildledende markedsføring med rabat på brilleglas
Dato
28. august 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En optikerkæde udsendte reklamebreve med et tilbud om 50% rabat på brilleglas. Tilbuddet var fremhævet i en rød boks med stor hvid skrift. Dog var der langs højre side af boksen, med mindre skrift, angivet et vilkår om, at rabatten kun gjaldt ved køb af et brillestel.
Sagens baggrund
- En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden, da hun først i butikken erfarede, at rabatten forudsatte køb af et brillestel til fuld pris.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at vilkåret var svært at få øje på for modtagerne af reklamebrevet.
- Forbrugerombudsmanden politianmeldte optikerkæden for vildledende markedsføring.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden anmeldte optikerkæden til politiet for overtrædelse af Markedsføringsloven § 5, stk. 1 og Markedsføringsloven § 6, stk. 1, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8. Sagen blev afsluttet ved, at optikerkæden betalte et bødeforlæg på 300.000 kroner. Forbrugerombudsmanden vurderede, at de forbrugere, der modtog reklamebrevet, nemt havde kunnet overse vilkåret om køb af et brillestel til fuld pris for at opnå rabatten.
Lignende afgørelser