Forbrugerombudsmandens vurdering af annoncekampagne for A-sparepærer: Overensstemmelse med markedsføringsloven
Dato
30. juni 2005
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En samarbejdsorganisation for elforsyningsselskaber søgte Forbrugerombudsmandens forhåndsbesked om en planlagt annoncekampagne for A-sparepærer. Organisationen havde ingen kommerciel interesse i salg af disse pærer.
Baggrund for kampagnen
- Kampagnen var motiveret af kravet i Energiministeriets bekendtgørelse nr. 350 af 3. maj 2000 om energibesparelsesaktiviteter i kollektive elforsyningsvirksomheder § 1 om at fremme energieffektive produkter.
- Annonceudkastene fremhævede, at det var "dumt at la' være" med at bruge A-mærkede elsparepærer.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden fandt som udgangspunkt ikke, at det ville være vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1 at annoncere med en besparelse, da A-sparepærer har et lavere energiforbrug.
- Grafiske fremstillinger af besparelser burde dog præciseres med oplysninger om anskaffelsesudgifter og forbrug for både glødepærer og elsparepærer, baseret på gennemsnitsforbrugerens forbrug.
- Sammenligningen mellem A-pærer og glødepærer blev anset for korrekt og dermed ikke utilbørlig i henhold til Markedsføringsloven § 3, stk. 2.
- Da organisationen ikke havde kommerciel interesse i salg af sparepærer, fandt Forbrugerombudsmanden ikke, at reglerne om sammenlignende reklame i Markedsføringsloven § 5 var relevante.
- Forbrugerombudsmanden overvejede, om markedsføring af en produktkategori med potentielt kunstigt høje priser var i strid med god markedsføringsskik, men fandt det ikke, da organisationen ville tage initiativer til at fremme gennemsigtighed i konkurrencen og prisfastsættelsen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at den påtænkte annoncekampagne for A-sparepærer i det væsentlige var i overensstemmelse med markedsføringsloven. Det blev dog understreget, at den endelige vurdering af materialets lovlighed i høj grad ville afhænge af den konkrete udformning, præsentation og faktiske indvirkning på modtagerne. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at baggrunden for kampagnen var hjemlet i Energiministeriets bekendtgørelse nr. 350 af 3. maj 2000 om energibesparelsesaktiviteter i kollektive elforsyningsvirksomheder § 1, hvilket adskilte den fra tidligere sager.
Lignende afgørelser