Præcisering af regler om afrunding ved betaling med Dankort
Dato
8. januar 2008
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over, at en butik afrundede beløbet til nærmeste 25-øre ved betaling med Dankort.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden kontaktede butikken, som oplyste, at det måtte være en fejl, og at det ikke var forretningens praksis.
- Sagen gav Forbrugerombudsmanden anledning til at præcisere reglerne om afrunding ved betaling.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden præciserer, at det som udgangspunkt er i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, at foretage afrunding ved betaling med Dankort. Betalingen skal gennemføres på det præcise beløb, også selvom dette er ”skævt”. Afrunding til nærmeste 25-øre kan kun ske, når der betales med mønter og sedler, idet 5 og 10-ørerne er afskaffet.
Lignende afgørelser