Command Palette

Search for a command to run...

Anvendelse af borgmesters billede i avisannoncer om skolestruktur – Samtykke og ytringsfrihed

Dato

26. maj 2011

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynUberettiget brug af personer til markedsføring

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen drejer sig om en borgmesters klage over, at to regionale dagblade havde anvendt hans billede i annoncer uden hans samtykke. Annoncerne omtalte en planlagt redaktionel indsats om skolestrukturen i området og opfordrede læserne til at følge dækningen.

Baggrund

  • To regionale dagblade bragte annoncer i trykte aviser om en planlagt redaktionel indsats om skolestrukturen.
  • Annoncerne indeholdt billeder af skolebørn, forældre og politikere, herunder et billede af den klagende borgmester.
  • Annonceteksten omtalte de planlagte skolelukninger og opfordrede læserne til at følge dækningen.
  • Annoncerne afsluttedes med teksten ”Ring i dag og få avisen i morgen”.

Klage

  • Borgmesteren klagede til Forbrugerombudsmanden over, at hans billede var blevet anvendt til markedsføring uden hans samtykke.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden skulle vurdere, hvilken betydning pressens ytringsfrihed og informationsfrihed har i forhold til beskyttelsen mod uhjemlet udnyttelse af personlige kendetegn i markedsføring.
  • Forbrugerombudsmanden henviste til relevant retspraksis, herunder Sø- og Handelsrettens dom af 30. august 1989 og Højesterets dom af 10. juni 2010, der omhandler pressens adgang til at gengive billeder af personer uden samtykke.
  • Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at der var en særlig forbindelse mellem annoncerne og det redaktionelle indhold i de to dagblade, og at annoncerne ikke fremstod som en anbefaling af dagsbladene fra borgmesterens side.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at brugen af borgmesterens billede i annoncerne for de to dagblade ikke var i strid med Markedsføringsloven § 1, stk. 1. Denne vurdering var baseret på, at der var en særlig forbindelse mellem annoncerne og et redaktionelt indhold i de to dagblade. Forbrugerombudsmanden bemærkede, at der ikke var tale om en kommerciel anvendelse af borgmesterens billede løsrevet fra dagbladenes nyhedsformidling, og at annoncerne ikke fremstod som en anbefaling af dagsbladene fra borgmesterens side. Forbrugerombudsmanden noterede desuden, at annoncerne havde relation til et emne af lokalpolitisk og samfundsmæssig relevans, og at der var en direkte sammenhæng mellem den måde, hvorpå billedet af borgmesteren indgik i annoncen, og hans virke som borgmester. Forbrugerombudsmanden tilkendegav, at der som udgangspunkt må være en adgang for pressen til at "reklamere" for det redaktionelle indhold.

Lignende afgørelser