Rejsebureaus præmiering af "bedste brugeranmeldelse" vurderet som vildledende markedsføring
Dato
6. oktober 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler et rejsebureaus markedsføring via e-mails, hvor kunder blev opfordret til at skrive brugeranmeldelser for at vinde en skirejse.
Sagens omstændigheder
- Rejsebureauet sendte e-mails til kunderne, hvor de kunne vinde en skirejse ved at skrive "den bedste brugeranmeldelse".
- Formålet var at få flest mulige anmeldelser, og der skulle trækkes lod blandt alle anmeldelser.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Præmiering af "den bedste brugeranmeldelse" kunne motivere til overdrevent positive anmeldelser.
- Dette kunne vildlede forbrugerne og var derfor i strid med god markedsføringsskik.
- Rejsebureauet ændrede efterfølgende ordlyden af e-mailen.
- Forbrugerombudsmanden forudsatte overholdelse af reglerne fremover, men påpegede, at det burde fremgå af anmeldelserne, at anmelderne deltog i en konkurrence.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at rejsebureauets præmiering af "den bedste brugeranmeldelse" kunne motivere kunder til at skrive overdrevent positive anmeldelser, hvilket kunne vildlede forbrugerne og dermed handle i strid med god markedsføringsskik. Efter rejsebureauet ændrede ordlyden af deres e-mail, forudsatte Forbrugerombudsmanden, at rejsebureauet fremover ville overholde reglerne. Forbrugerombudsmanden bemærkede dog, at det burde fremgå af anmeldelserne, at anmelderne deltog i en konkurrence om at vinde en skiferie.
Lignende afgørelser