Command Palette

Search for a command to run...

Rejsebureaus præmiering af "bedste brugeranmeldelse" vurderet som vildledende markedsføring

Dato

6. oktober 2016

Afgørelsestype

Brugeranmeldelser

Fuld sag

Emner

Tilsagn

Sagen omhandler et rejsebureaus markedsføring via e-mails, hvor kunder blev opfordret til at skrive brugeranmeldelser for at vinde en skirejse.

Sagens omstændigheder

  • Rejsebureauet sendte e-mails til kunderne, hvor de kunne vinde en skirejse ved at skrive "den bedste brugeranmeldelse".
  • Formålet var at få flest mulige anmeldelser, og der skulle trækkes lod blandt alle anmeldelser.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Præmiering af "den bedste brugeranmeldelse" kunne motivere til overdrevent positive anmeldelser.
  • Dette kunne vildlede forbrugerne og var derfor i strid med god markedsføringsskik.
  • Rejsebureauet ændrede efterfølgende ordlyden af e-mailen.
  • Forbrugerombudsmanden forudsatte overholdelse af reglerne fremover, men påpegede, at det burde fremgå af anmeldelserne, at anmelderne deltog i en konkurrence.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at rejsebureauets præmiering af "den bedste brugeranmeldelse" kunne motivere kunder til at skrive overdrevent positive anmeldelser, hvilket kunne vildlede forbrugerne og dermed handle i strid med god markedsføringsskik. Efter rejsebureauet ændrede ordlyden af deres e-mail, forudsatte Forbrugerombudsmanden, at rejsebureauet fremover ville overholde reglerne. Forbrugerombudsmanden bemærkede dog, at det burde fremgå af anmeldelserne, at anmelderne deltog i en konkurrence om at vinde en skiferie.

Lignende afgørelser