Command Palette

Search for a command to run...

Webshop krævede uretmæssig forudbetaling via "Buy from Boat"-proces

Dato

5. november 2021

Afgørelsestype

AftaleindgåelseUrimelige vilkår

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler en webshops brug af en "Buy from Boat"-proces, hvor forbrugere skulle forudbetale for varer.

Sagens omstændigheder

  • Webshoppen fremhævede flere fordele ved "Buy from Boat", herunder at det sikrede, at varerne ikke var udsolgt, og at forbrugerne modtog det bestilte.
  • Forbrugerombudsmanden påpegede, at forbrugere som udgangspunkt ikke skal betale for en vare, før den er afsendt.
  • Hvis en virksomhed kræver forudbetaling, skal dette være udtrykkeligt aftalt og have en saglig begrundelse, ellers kan det være i strid med Markedsføringsloven § 3 om god markedsføringsskik.
  • Forbrugerombudsmandens praksis er baseret på købelovens samtidighedsgrundsætning, hvor betaling sker ved levering.
  • De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt fra 2015 understreger også, at betaling normalt bør ske efter afsendelse af varen.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at webshoppens krav om forudbetaling via "Buy from Boat"-processen var i strid med god markedsføringsskik, da der ikke var en saglig begrundelse.
  • Webshoppen har efterfølgende oplyst, at de vil ændre praksis for danske forbrugere.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at webshoppen handlede i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1 om god markedsføringsskik ved at kræve forudbetaling gennem deres "Buy from Boat"-proces, da kravet ikke var sagligt begrundet. Webshoppen har efterfølgende oplyst, at de vil ændre deres praksis, så danske forbrugere ikke længere kan købe via denne proces, og at de derfor ikke længere trækker forudbetaling fra danske forbrugeres konti. Forbrugerombudsmanden har orienteret forbrugermyndighederne i Sverige, Norge, Finland og Island, da webshoppen også har kunder i disse lande.

Lignende afgørelser