Forbrugerombudsmandens vurdering af forudbetaling ved online blomsterbestilling
Dato
23. juni 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En virksomhed, der sælger blomsterhilsner online, anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt det er lovligt at trække betaling fra kundens konto ved bestilling af en blomsterhilsen.
Sagens baggrund
- Virksomheden tilbyder et udvalg af standardiserede buketter og blomsterhilsner via internettet.
- Forbrugerombudsmandens retningslinjer fra 2014 angiver, at forudbetaling kan være urimelig, hvis der ikke er en saglig og rimelig grund.
- En saglig grund kan være bestillingskøb eller fast branchekutyme.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Blomsterhilsnerne anses ikke for at være fremstillet efter kundens specifikationer, da de baserer sig på standardvalg.
- Fremstillingen er ikke så omfattende eller atypisk, at blomsterne ikke kan afsættes til anden side, hvis bestillingen fortrydes.
- Der foreligger ikke en fast og sagligt begrundet branchekutyme for forudbetaling ved online blomsterbestilling.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden ikke lovligt måtte kræve betaling allerede ved bestilling af en blomsterhilsen. Begrundelsen var, at der ikke forelå en saglig og rimelig grund for virksomheden til at kræve forudbetaling. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at blomsterhilsnerne ikke kunne anses for varer fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller med et tydeligt personligt præg. Derudover fandtes der ikke en fast og sagligt begrundet branchekutyme for forudbetaling ved bestilling af blomster på internettet.
Lignende afgørelser