Forbrugerombudsmanden vurderer tøjreklame med skydevåben
Dato
20. december 2007
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag om en tøjreklame, der indeholdt billeder af unge mennesker med skydevåben. Reklamen blev omtalt i Ekstra Bladet, hvorefter Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen. Kampagnen havde kun kørt i en begrænset periode og var netop ophørt.
Sagens omstændigheder
- Tøjreklamen indeholdt billeder af unge mennesker, der poserede med skydevåben.
- Billederne var ledsaget af tekster på engelsk, der spillede på ironiske dobbeltbetydninger.
- Målgruppen for kataloget var unge mennesker både under og over 18 år.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden anerkender, at der skal være et vist råderum for kreativitet i reklamer.
- Da billed- og tekstmaterialet spillede på referencer til en fiktiv verden, vurderede Forbrugerombudsmanden, at mange unge ville opfatte billederne som fantasi.
- Dog indeholdt enkelte elementer billeder, der kunne støde og vække ubehag og måske opfattes som en accept af mishandling og vold eller et incitament til kriminalitet.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at børn og unge er en sårbar gruppe, der i mange tilfælde kan mangle kritisk sans, jf. Markedsføringsloven § 8.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden har henstillet til den erhvervsdrivende, at denne afstår fra at foretage lignende markedsføringstiltag i fremtiden, da enkelte elementer af kampagnen indeholdt billeder, som kunne støde og vække ubehag hos modtageren og måske blive opfattet som en slags accept af mishandling og vold eller et incitament til kriminalitet. Den erhvervsdrivende har tilkendegivet, at det pågældende markedsføringstiltag og lignende reklame ikke vil blive gentaget.
Lignende afgørelser