Markedsføring af udstilling med billeder af døde mennesker – etisk vurdering
Dato
11. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en udstillings markedsføring, der anvendte billeder af døde mennesker i plakater på offentlig vej og i tv-reklamer.
Baggrund
- Forbrugerombudsmanden blev spurgt, om denne form for markedsføring var i overensstemmelse med markedsføringslovens regler.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden anerkendte, at der er frihed til at lave udstillinger og at denne frihed som udgangspunkt også omfatter retten til at vise billeder fra udstillingen i markedsføringen.
- Det blev dog bemærket, at arrangøren af en udstilling med døde mennesker har et etisk ansvar i forhold til udstillingens udformning samt billeder og reklamer i det offentlige rum.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at markedsføringen af udstillingen med billeder af døde mennesker ikke overskred grænsen for, hvad der var etisk forsvarligt. Derfor var der ikke grundlag for at konkludere, at reklamerne var i strid med markedsføringslovens bestemmelser.
Lignende afgørelser