Command Palette

Search for a command to run...

Markedsføring af udstilling med billeder af døde mennesker – etisk vurdering

Dato

11. juli 2014

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensyn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler en udstillings markedsføring, der anvendte billeder af døde mennesker i plakater på offentlig vej og i tv-reklamer.

Baggrund

  • Forbrugerombudsmanden blev spurgt, om denne form for markedsføring var i overensstemmelse med markedsføringslovens regler.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden anerkendte, at der er frihed til at lave udstillinger og at denne frihed som udgangspunkt også omfatter retten til at vise billeder fra udstillingen i markedsføringen.
  • Det blev dog bemærket, at arrangøren af en udstilling med døde mennesker har et etisk ansvar i forhold til udstillingens udformning samt billeder og reklamer i det offentlige rum.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at markedsføringen af udstillingen med billeder af døde mennesker ikke overskred grænsen for, hvad der var etisk forsvarligt. Derfor var der ikke grundlag for at konkludere, at reklamerne var i strid med markedsføringslovens bestemmelser.

Lignende afgørelser