Indskærpelse til energiselskaber vedrørende vildledende markedsføring om kundeforhold
Dato
10. marts 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en klage over tre energiselskabers udsendelse af orienteringsbreve til forbrugere i forbindelse med indførelsen af en ny engrosmodel på energiområdet.
Sagens baggrund
- Klagen drejer sig om, at energiselskaberne gav forbrugerne det indtryk, at de var kunder hos selskaberne, selvom dette ikke nødvendigvis var tilfældet.
- Energiselskaberne havde forud for udsendelsen af brevene foretaget undersøgelser for at undgå at sende breve til tidligere kunder, men alligevel modtog enkelte forbrugere, der ikke længere var kunder, brevene.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføring rettet mod forbrugere skal være korrekt og ikke vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede, at de tre energiselskaber skal sikre, at deres markedsføring er korrekt og ikke vildledende. Det blev understreget, at udsendelse af breve, der giver forbrugerne et fejlagtigt indtryk af deres tilknytning til et energiselskab, kan udgøre vildledende markedsføring.
Lignende afgørelser