Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende værdiangivelse af kampagnevare uden normalpris

Dato

15. juli 2014

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En kædeforretning markedsførte en kampagnevare eksklusivt til deres egne butikker og andre forretninger i kampagneperioder. Varen blev markedsført med teksten ”NETOP NU – 175,- VÆRDI 430,-”, men havde ingen normalpris, da den kun blev solgt i kampagneperioder.

Baggrund for værdiangivelsen

Forretningen oplyste, at grundlaget for udsagnet "Værdi 430 kroner" var, at en tilsvarende vare i halv størrelse (200 ml) kunne købes til en normal vejledende udsalgspris af 215 kroner. Værdien af kampagnevaren (400 ml) var således sat til det dobbelte af normalprisen for 200 ml-varianten.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen for at vurdere, om markedsføringen var vildledende.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at angivelsen ”Værdi 430 kr.” ikke i sig selv gav indtryk af en besparelse i forhold til den samme vares normalpris eller tidligere pris. Beregningsmodellen for værdiangivelsen – dvs. prisen for en tilsvarende mængde creme i den emballagestørrelse, der normalt markedsføres – kunne være relevant og ikke vildledende. Dette forudsatte dog, at referencegrundlaget for den oplyste pris var korrekt og reelt – dvs. at den vejledende udsalgspris for 200 ml. emballagen også var den pris, varen blev solgt til på den del af markedet, det var relevant at sammenligne med, herunder i kædens egne butikker. I modsat fald kan markedsføringen være vildledende og dermed i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.

Lignende afgørelser