Vildledende værdiangivelse af kampagnevare uden normalpris
Dato
15. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En kædeforretning markedsførte en kampagnevare eksklusivt til deres egne butikker og andre forretninger i kampagneperioder. Varen blev markedsført med teksten ”NETOP NU – 175,- VÆRDI 430,-”, men havde ingen normalpris, da den kun blev solgt i kampagneperioder.
Baggrund for værdiangivelsen
Forretningen oplyste, at grundlaget for udsagnet "Værdi 430 kroner" var, at en tilsvarende vare i halv størrelse (200 ml) kunne købes til en normal vejledende udsalgspris af 215 kroner. Værdien af kampagnevaren (400 ml) var således sat til det dobbelte af normalprisen for 200 ml-varianten.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen for at vurdere, om markedsføringen var vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at angivelsen ”Værdi 430 kr.” ikke i sig selv gav indtryk af en besparelse i forhold til den samme vares normalpris eller tidligere pris. Beregningsmodellen for værdiangivelsen – dvs. prisen for en tilsvarende mængde creme i den emballagestørrelse, der normalt markedsføres – kunne være relevant og ikke vildledende. Dette forudsatte dog, at referencegrundlaget for den oplyste pris var korrekt og reelt – dvs. at den vejledende udsalgspris for 200 ml. emballagen også var den pris, varen blev solgt til på den del af markedet, det var relevant at sammenligne med, herunder i kædens egne butikker. I modsat fald kan markedsføringen være vildledende og dermed i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
Lignende afgørelser