Forbrugerombudsmanden fandt ikke vildledende markedsføring af rynkecremer trods manglende blindtest
Dato
16. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Et forbrugerprogram på tv testede forskellige rynkecremer og fandt, at de havde minimal effekt. Forbrugerombudsmanden undersøgte herefter firmaernes dokumentation for markedsføringen af cremerne som rynkereducerende.
Sagens omstændigheder:
- Forbrugerombudsmanden forelagde dokumentationen for Miljøstyrelsen.
- Miljøstyrelsen vurderede, at dokumentationen var baseret på acceptable testmetoder og viste en rynkereducerende effekt.
- Der var dog ikke foretaget en blindtest for at sammenligne effekten med almindelige fugtighedscremer.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at firmaernes markedsføring af cremernes rynkereducerende egenskaber ikke var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Forbrugerombudsmanden understregede dog vigtigheden af, at reklamebudskaber ikke lover mere end de kan holde, jf. Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.
Lignende afgørelser