Reklame for foundation: Vurdering af retouchering i forhold til vildledende markedsføring
Dato
14. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede over, at en reklame for en foundation indeholdt en skuespiller, der var retoucheret i en sådan grad, at det gav et misvisende indtryk af produktets virkning.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden bemærkede, at:
- Erhvervsdrivende som udgangspunkt har lov til at anvende virkemidler som makeup, lyssætning og styling i reklamer.
- Brug af digitale teknikker som retouchering også er tilladt.
- Disse virkemidler ikke må anvendes i en sådan grad, at reklamen bliver vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af virkemidler i reklamen for foundation ikke var så omfattende, at den overskred grænsen for tilladt markedsføring. Derfor fandt Forbrugerombudsmanden, at reklamen ikke var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
Lignende afgørelser