Command Palette

Search for a command to run...

Reklame for foundation: Vurdering af retouchering i forhold til vildledende markedsføring

Dato

14. juli 2014

Afgørelsestype

Udeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En forbruger klagede over, at en reklame for en foundation indeholdt en skuespiller, der var retoucheret i en sådan grad, at det gav et misvisende indtryk af produktets virkning.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden bemærkede, at:

  • Erhvervsdrivende som udgangspunkt har lov til at anvende virkemidler som makeup, lyssætning og styling i reklamer.
  • Brug af digitale teknikker som retouchering også er tilladt.
  • Disse virkemidler ikke må anvendes i en sådan grad, at reklamen bliver vildledende.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af virkemidler i reklamen for foundation ikke var så omfattende, at den overskred grænsen for tilladt markedsføring. Derfor fandt Forbrugerombudsmanden, at reklamen ikke var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.

Lignende afgørelser