Tv-reklame for TV 2 abonnement: Vurdering af vildledende prisangivelse vedrørende modtagerudstyr
Dato
27. juni 2012
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagn
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Radio- og tv-nævnet anmodede Forbrugerombudsmanden om en udtalelse vedrørende en tv-reklame for et TV 2 abonnement.
Sagens baggrund
- En forbruger klagede til Radio- og tv-nævnet over en tv-reklame, der tilbød adgang til TV 2 for 199 kr. pr. år.
- Klageren mente, at reklamen var vildledende, da der ud over abonnementsprisen kom omkostninger til modtagerudstyr, hvilket resulterede i en højere samlet pris end annonceret.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, om reklamen indeholdt tilstrækkelige og tydelige oplysninger om, at prisen var eksklusiv modtagerudstyr.
- Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at reklamespeaket tydeligt angav, at prisen var for adgang til TV 2 i et år, og at der i umiddelbar tilknytning til prisangivelsen på skærmen blev oplyst, at prisen var uden modtagerudstyr. Denne oplysning var synlig i alle de 3 sekunder, prisen blev vist.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det fremgik tilstrækkeligt tydeligt af tv-reklamen, at den annoncerede pris på 199 kr. pr. år for adgang til TV 2 var eksklusiv modtagerudstyr. Derfor fandt Forbrugerombudsmanden ikke, at prisangivelsen var i strid med Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 9, stk. 1.
Lignende afgørelser