Vildledende markedsføring via surveys: Manglende tydelighed om abonnementsaftale
Dato
26. august 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden modtog klager over en erhvervsdrivende i Estland, der markedsførte helseprodukter via surveys. Forbrugerne klagede over uventede abonnementsaftaler.
Sagens omstændigheder
- Den erhvervsdrivende brugte surveys med spørgsmål om forbrugsvaner.
- Forbrugere blev tilbudt en "præmie" for at deltage.
- Et spørgsmål omhandlede rygevaner, hvorefter forbrugeren blev tilbudt nikotinplastre som velkomstpakke til 0 kr.
- Ved at acceptere velkomstpakken indgik forbrugeren tilsyneladende en abonnementsaftale om løbende levering.
- Abonnementsaftalen fremgik af en mindre tydelig tekst, der foldede sig ud ved accept.
- Selvom forbrugeren forlod surveyen, var abonnementsaftalen indgået.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Den erhvervsdrivende markedsførte ikke via en webshop, hvor forbrugere forventer købstilbud.
- Forbrugerne blev lovet en præmie for at besvare spørgsmål.
- Tilbuddet om en gratis velkomstpakke var fremtrædende, mens abonnementsaftalen var mindre tydelig.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at den erhvervsdrivendes markedsføring rejste spørgsmål om overtrædelse af Markedsføringsloven § 3 om vildledning. Det skyldes, at oplysningen om, at forbrugeren tegnede et abonnement ved at acceptere en gratis velkomstpakke, ikke blev præsenteret tydeligt nok. Det skal fremgå ligeså tydeligt, at forbrugeren indgår en løbende aftale, som at forbrugeren tager imod en velkomstpakke til 0 kr.
Lignende afgørelser