Command Palette

Search for a command to run...

Online marketing firma straffes for vildledning om abonnementer i "gratis gave"-kampagner

Dato

13. november 2015

Afgørelsestype

Abonnementer på andre produkterOplysningspligterUønskede abonnementer

Fuld sag

Et online marketing firma lokkede forbrugere med gratis gaver i seks forskellige kampagner, hvis de deltog i en livsstilsundersøgelse eller ansøgte om at blive produkttestere.

Vildledning om abonnement

  • Forbrugerne blev ikke tydeligt informeret om, at bestilling af en gave mod betaling af porto medførte tilmelding til et løbende betalingsabonnement.
  • Oplysningen om abonnementet var placeret nederst på kampagnesiderne, under gavebestillingsknappen og efter besvarelse af mange spørgsmål.

Vildledende markedsføring via SMS, mail og Facebook

  • Firmaet sendte vildledende sms'er til 15 forbrugere.
  • En vildledende mail blev sendt til en forbruger, hvor det fremgik, at vedkommende havde vundet et gavekort, selvom det reelt var en abonnementsfælde.
  • Firmaet opfordrede forbrugerne til at klikke ind på kampagnerne i to vildledende annoncer på Facebook.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden har afgjort, at firmaet skal betale en bøde på 190.000 kr. for de seks vildledende kampagner og for at have opfordret forbrugerne til at klikke ind på kampagnerne i to vildledende annoncer på Facebook. Derudover havde firmaet sendt vildledende sms’er til 15 forbrugere og en vildledende mail til en forbruger. Mailen oplyste, at forbrugeren var den heldige vinder af et gavekort, selvom der reelt var tale om en abonnementsfælde.

Lignende afgørelser