Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en række klager fra forbrugere, der uforvarende tegnede et betalingsabonnement ved køb af varer fra forskellige netbutikker.

Sagens omstændigheder

  • Forbrugerne oprettede et medlemskab/abonnement uden at være tilstrækkeligt informeret herom.
  • Abonnementet var typisk gratis i en indledende periode, men overgik automatisk til et betalingsabonnement.
  • Betalingen blev trukket automatisk uden forudgående faktura.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var tale om to sammenkædede ydelser: et obligatorisk abonnement og et varesortiment. Oplysningerne om abonnementet skal derfor være lige så tydelige som oplysningerne om varerne. Da oplysningerne om abonnementet var mangelfulde og utydelige, var markedsføringen vildledende.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at virksomhedernes markedsføring af obligatoriske abonnementsordninger i forbindelse med online varekøb var i strid med Forbrugeraftaleloven § 12, stk. 1, jf. Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 1, Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 5, Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 6, Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 17 og Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 18, samt Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 12 a, stk. 1, nr. 1 og Markedsføringsloven § 12 a, stk. 1, nr. 6 (nu Markedsføringsloven § 5, stk. 1, jf. Markedsføringsloven § 5, stk. 2, nr. 1, Markedsføringsloven § 5, stk. 2, nr. 2 og Markedsføringsloven § 5, stk. 2, nr. 5, og Markedsføringsloven § 6, stk. 1, jf. Markedsføringsloven § 6, stk. 2, nr. 1 og Markedsføringsloven § 6, stk. 2, nr. 6, jf. Markedsføringsloven § 8).

Begrundelse

Forbrugerombudsmanden begrundede afgørelsen med, at oplysningerne om det obligatoriske betalingsabonnement gennemgående var angivet med mindre skrift og/eller adskilt fra selve markedsføringen af varerne på netbutikkerne. Dette skabte uklarhed om, at forbrugerne samtidig tegnede et løbende abonnement med en betalingsforpligtelse.

Indskærpelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for virksomhederne bag netbutikkerne og pålagde dem at ændre deres markedsføringspraksis, således at markedsføringen af abonnementet sker med klare og let forståelige formuleringer i umiddelbar tilknytning til de markedsførte varer.

Lignende afgørelser