Energivirksomhed anvendte vildledende oplysninger ved telefonsalg
Dato
12. september 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler klager over en energivirksomheds telefonsalgspraksis. Forbrugerombudsmanden modtog klager fra forbrugere, der oplevede vildledende oplysninger om besparelser og virksomhedens identitet.
Sagens omstændigheder:
- Energivirksomheden anvendte telefonsalg til at markedsføre deres produkter.
- Forbrugerne klagede over vildledende oplysninger.
- Forbrugerombudsmanden anmodede om virksomhedens salgsmanuskript.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse:
- Salgsmanuskriptet viste mangelfuld oplysning om formålet med opkaldet.
- Manglende information om fortrydelsesretten i henhold til Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 2 og Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 3.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at energivirksomhedens telefonsalg indeholdt vildledende oplysninger i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1 (nu Markedsføringsloven § 5). Det blev ligeledes fastslået, at virksomheden handlede i strid med god markedsføringsskik ved ikke at give de oplysninger, der er nævnt i Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 2 og Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 3. På baggrund af disse overtrædelser indskærpede Forbrugerombudsmanden reglerne over for energivirksomheden.
Lignende afgørelser