Command Palette

Search for a command to run...

Energivirksomhed anvendte vildledende oplysninger ved telefonsalg

Dato

12. september 2017

Afgørelsestype

Aftaleindgåelse

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler klager over en energivirksomheds telefonsalgspraksis. Forbrugerombudsmanden modtog klager fra forbrugere, der oplevede vildledende oplysninger om besparelser og virksomhedens identitet.

Sagens omstændigheder:

  • Energivirksomheden anvendte telefonsalg til at markedsføre deres produkter.
  • Forbrugerne klagede over vildledende oplysninger.
  • Forbrugerombudsmanden anmodede om virksomhedens salgsmanuskript.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse:

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at energivirksomhedens telefonsalg indeholdt vildledende oplysninger i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1 (nu Markedsføringsloven § 5). Det blev ligeledes fastslået, at virksomheden handlede i strid med god markedsføringsskik ved ikke at give de oplysninger, der er nævnt i Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 2 og Forbrugeraftaleloven § 11, stk. 3. På baggrund af disse overtrædelser indskærpede Forbrugerombudsmanden reglerne over for energivirksomheden.

Lignende afgørelser