Vildledende miljømæssige udsagn om fyrfadslys og indeklima
Dato
26. februar 2018
Afgørelsestype
Miljø- og klimaudsagn
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Sagen omhandler en klage fra ECA – European Candle Association over en virksomheds markedsføring af fyrfadslys, bloklys og olielys med miljømæssige udsagn.
Sagens baggrund
- Virksomheden markedsførte sine produkter med udsagnene ”Renere afbrænding – mindre sod” og ”Bedre for dig og indeklimaet”.
- ECA mente, at markedsføringen var vildledende.
Miljøstyrelsens vurdering
- Miljøstyrelsen vurderede, at virksomheden ikke havde tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at underbygge de miljømæssige udsagn.
- Sammenligningsgrundlaget for de udførte tests var utilstrækkeligt, og testene burde være gentaget flere gange.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Udsagnet ”Renere afbrænding - mindre sod” vedrørte et enkelt miljøfortrin, men virksomheden opfyldte ikke kravene i Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande i markedsføringen.
- Den fremhævede reduktion af miljøpåvirkningen var ikke et af produktets væsentligste miljøfortrin og var ikke væsentlig for belastningen af miljøet, og miljøfortrinnet var ikke usædvanligt for tilsvarende produkter.
- Udsagnet ”Bedre for dig og indeklimaet” var en generel påstand, men virksomheden havde ikke dokumentation for, at deres produkter generelt belastede miljøet/indeklimaet væsentligt mindre end tilsvarende produkter.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens brug af udsagnene ”Renere afbrænding – mindre sod” og ”Bedre for dig og indeklimaet” var vildledende, jf. Markedsføringsloven § 5, stk. 1 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8.
Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse rettede virksomheden sin markedsføring.
Lignende afgørelser