Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende miljømæssige udsagn om fyrfadslys og indeklima

Dato

26. februar 2018

Afgørelsestype

Miljø- og klimaudsagn

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler en klage fra ECA – European Candle Association over en virksomheds markedsføring af fyrfadslys, bloklys og olielys med miljømæssige udsagn.

Sagens baggrund

  • Virksomheden markedsførte sine produkter med udsagnene ”Renere afbrænding – mindre sod” og ”Bedre for dig og indeklimaet”.
  • ECA mente, at markedsføringen var vildledende.

Miljøstyrelsens vurdering

  • Miljøstyrelsen vurderede, at virksomheden ikke havde tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at underbygge de miljømæssige udsagn.
  • Sammenligningsgrundlaget for de udførte tests var utilstrækkeligt, og testene burde være gentaget flere gange.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Udsagnet ”Renere afbrænding - mindre sod” vedrørte et enkelt miljøfortrin, men virksomheden opfyldte ikke kravene i Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande i markedsføringen.
  • Den fremhævede reduktion af miljøpåvirkningen var ikke et af produktets væsentligste miljøfortrin og var ikke væsentlig for belastningen af miljøet, og miljøfortrinnet var ikke usædvanligt for tilsvarende produkter.
  • Udsagnet ”Bedre for dig og indeklimaet” var en generel påstand, men virksomheden havde ikke dokumentation for, at deres produkter generelt belastede miljøet/indeklimaet væsentligt mindre end tilsvarende produkter.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens brug af udsagnene ”Renere afbrænding – mindre sod” og ”Bedre for dig og indeklimaet” var vildledende, jf. Markedsføringsloven § 5, stk. 1 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8.

Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse rettede virksomheden sin markedsføring.

Lignende afgørelser