Vildledende konkurrencer og ugyldige samtykker til markedsføring
Dato
8. august 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en klage over to konkurrencer, der havde til formål at indhente samtykke til markedsføring.
Sagens omstændigheder:
- Klageren oplyste, at konkurrencerne havde været aktive i mere end et år, og at det ikke fremgik, hvornår præmierne ville blive trukket.
- Virksomheden forklarede, at konkurrencerne var planlagt til at vare ca. tre måneder, men på grund af en fejl varede de 1½ år.
- Den ene konkurrence var aktiv i mere end et år efter, at den sidste præmie var trukket.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser:
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at den manglende information om konkurrencerne planlagte varighed, kombineret med den lange varighed, var vildledende.
- Det fremstod som om, at deltagerne stadig kunne vinde, selv efter den sidste præmie var trukket.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at samtykkerne til markedsføring, der blev indhentet via konkurrencerne, ikke var gyldige.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden havde handlet i strid med forbuddet mod vildledning af forbrugerne, da virksomheden ikke oplyste om konkurrencerne planlagte varighed, sammenholdt med konkurrencerne meget lange varighed, og da det fremstod som om, at deltagerne fortsat havde mulighed for at vinde, efter den sidste præmie var blevet trukket.
Forbrugerombudsmanden vurderede også, at samtykkerne indhentet i konkurrencerne ikke levede op til reglerne for et gyldigt samtykke til markedsføring efter Markedsføringsloven § 10, stk. 1, da det ikke var tilstrækkeligt klart, at forbrugeren ved at deltage i konkurrencerne gav samtykke til at modtage markedsføring. Virksomheden kunne derfor ikke anvende de indhentede samtykker til markedsføring.
Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for virksomheden.
Lignende afgørelser