Ufrivillig abonnementstilmelding via telemarketing: Vildledning og manglende oplysning om fortrydelsesret
Dato
18. marts 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en virksomheds telemarketingpraksis, der førte til flere klager fra forbrugere angående ufrivillig binding til abonnementer.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog klager over en virksomhed, der solgte produkter via telemarketing.
- Klagerne omhandlede ufrivillig binding til et abonnement.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden anmodede om lydfiler med optagelser af telefonsamtalerne.
- Gennemgangen af lydfilerne afslørede:
- Manglende oplysning om, at forbrugerne indgik et løbende abonnement.
- Uklar og uhensigtsmæssig præsentation af prisen.
- Bevidst fokus på konkurrencer, bonusser og rabatter for at aflede opmærksomheden fra salget.
- Fremsendelse af fakturaer, der gav indtryk af en bestilling, selvom det ikke var tilfældet, i strid med Markedsføringsloven § 9, jf. pkt. 21 i bilaget til markedsføringsloven.
- Manglende oplysning om fortrydelsesret i strid med Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 9.
Virksomhedens reaktion
- Virksomheden tilbød at:
- Tilbagebetale pengene til forbrugere, der havde gjort indsigelse inden for rimelig tid, medmindre de kunne dokumentere en aftale.
- Frafalde krav mod forbrugere, der havde gjort indsigelse mod et abonnement, medmindre de kunne dokumentere en aftale.
- Frafalde krav mod forbrugere, der havde modtaget produkter uden at have betalt, medmindre de kunne dokumentere en aftale.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af reglerne over for virksomheden. Afgørelsen var baseret på følgende forhold:
- Virksomheden havde overtrådt Markedsføringsloven § 5, stk. 1 og Markedsføringsloven § 6, stk. 1, jf. Markedsføringsloven § 8, stk. 1, ved at udelade oplysninger om løbende abonnement og præsentere prisen på en uklar måde. Fokus var bevidst drejet hen på konkurrencer, bonusser og rabatter for at fjerne fokus fra salget.
- Virksomheden havde overtrådt Markedsføringsloven § 9, jf. pkt. 21 i bilaget til markedsføringsloven, ved at sende fakturaer, der gav indtryk af en bestilling, selvom dette ikke var tilfældet.
- Virksomheden havde overtrådt Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 9 ved at undlade at oplyse om fortrydelsesret.
Som følge af Forbrugerombudsmandens henvendelse erklærede virksomheden, at de ville:
- Tilbagebetale pengene til forbrugere, der havde gjort indsigelse inden for rimelig tid, medmindre de kunne dokumentere en aftale.
- Frafalde krav mod forbrugere, der havde gjort indsigelse mod et abonnement, medmindre de kunne dokumentere en aftale.
- Frafalde krav mod forbrugere, der havde modtaget produkter uden at have betalt, medmindre de kunne dokumentere en aftale.
Lignende afgørelser