Vildledende markedsføring af mobiltelefoner uden tydelig prisangivelse af abonnement og manglende information om klagemuligheder
Dato
9. januar 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en erhvervsdrivendes markedsføring af mobiltelefoner og manglende oplysning om klagemuligheder.
Sagens omstændigheder
- Den erhvervsdrivende markedsførte priser på mobiltelefoner uden tydeligt at angive, at priserne var eksklusive abonnement.
- Den erhvervsdrivende oplyste ikke om muligheden for at klage via den europæiske klageportal (OTB-platformen) og havde intet link hertil på sin hjemmeside.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, jf. Markedsføringsloven § 8.
- Forbrugerombudsmanden påpegede, at det skulle fremgå klart og tydeligt, at de oplyste priser var eksklusive abonnement, og at mobiltelefonerne ikke kunne købes uden abonnement.
- Forbrugerombudsmanden gjorde den erhvervsdrivende opmærksom på kravet om at oplyse om klagemuligheden via OTB-platformen i henhold til artikel 14 i forordning 524/2013.
Erhvervsdrivendes handlinger
- Den erhvervsdrivende tilrettede sin markedsføring, så det tydeligt fremgik, at priserne krævede abonnement.
- Den erhvervsdrivende indsatte et link til OTB-platformen på sin hjemmeside.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at den erhvervsdrivendes markedsføring af mobiltelefoner var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, jf. Markedsføringsloven § 8, da det ikke tydeligt fremgik, at priserne var eksklusive abonnement. Forbrugerombudsmanden gjorde den erhvervsdrivende opmærksom på kravet i artikel 14 i forordning 524/2013 om at oplyse om klagemuligheden via den europæiske klageportal (OTB-platformen). Den erhvervsdrivende tilrettede efterfølgende sin markedsføring og indsatte et link til OTB-platformen.
Lignende afgørelser