Command Palette

Search for a command to run...

Elselskab dømt for vildledende markedsføring af 'gratis strøm' og overtrædelse af spamforbuddet

Dato

24. juni 2021

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagnSpam

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

Sagen omhandler et elselskabs markedsføring af "gratis strøm hele sommeren" via uanmodede mails. Forbrugerombudsmanden modtog 11 klager fra seks forbrugere over disse mails, der blev sendt til Forbrugerombudsmandens spampostkasse.

Sagens omstændigheder

  • Elselskabet markedsførte, at forbrugerne kunne få "gratis strøm hele sommeren".
  • Forbrugerne skulle dog stadig betale for afgifter og transport, som udgør ca. 80% af den typiske elregning.
  • Mailene blev sendt via en samarbejdspartner, og elselskabet kunne ikke dokumentere gyldigt samtykke fra modtagerne.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 9, sammenholdt med pkt. 21 i bilaget til markedsføringsloven.
  • Det blev konstateret, at forbrugerne skulle betale mere end de uundgåelige udgifter forbundet med tilbuddet.
  • Udsendelsen af mails uden gyldigt samtykke var i strid med Markedsføringsloven § 10, stk. 1.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afgjorde, at elselskabets markedsføring var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 9, sammenholdt med pkt. 21 i bilaget til markedsføringsloven. Begrundelsen var, at forbrugerne skulle betale mere end de uundgåelige udgifter forbundet med at reagere på tilbuddet. Desuden var mailene sendt i strid med Markedsføringsloven § 10, stk. 1, da elselskabet ikke kunne dokumentere gyldigt samtykke fra modtagerne. Virksomheden vedtog et bødeforelæg på 40.000 kr.

Lignende afgørelser