Landsretten fastslår: Rejsebureau ansvarlig for flybilletter trods formidling
Dato
22. juni 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en forbrugers køb af flybilletter via et online rejsebureau i 2012. Forbrugeren skulle flyve hjem med Cimber Sterling, som gik konkurs inden hjemrejsen. Rejsebureauet afviste at erstatte forbrugerens udgifter til hjemtransport, da de mente, at de kun var formidlere, og Cimber Sterling var forbrugerens direkte aftalepart.
Byrettens afgørelse
- Byretten i Roskilde afgjorde i januar 2014, at rejsebureauet ikke var ansvarlig, da de på deres hjemmeside havde oplyst, at de ikke handlede i "eget navn".
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugeren havde god grund til at tro, at aftalen var indgået med rejsebureauet, og gik derfor ind i sagen.
Landsrettens afgørelse
- Østre Landsret nåede frem til en anden afgørelse end Byretten, baseret på nye oplysninger om, hvordan rejsebureauets hjemmeside så ud på tidspunktet for bestillingen.
- Landsretten bemærkede, at selvom det i bookingflowet og rejsebetingelserne fremgik, at rejsebureauet optrådte som formidler og ikke solgte rejser i eget navn, kunne det ikke antages, at den almindelige forbruger kunne udlede betydningen af dette for deres retsstilling.
Afgørelse
Østre Landsret fandt efter en samlet vurdering, at forbrugeren med rette måtte gå ud fra, at aftalen var indgået direkte med rejsebureauet. Landsretten understregede, at det ikke kan anses som almindeligt kendt hos forbrugerne, at rejseportaler som altovervejende hovedregel kun er formidlere for flyselskaberne.
Lignende afgørelser