Sag om påstået vildledning ved indsamling af kontaktoplysninger til markedsanalyse
Dato
3. januar 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage fra en borger, der oplyste, at en virksomhed, der foretager analyser til statistiske formål, havde skaffet hendes kontaktoplysninger ved at ringe til hendes bror og udgive sig for at være klagers tidligere kollega. Dette skete i stedet for at oplyse, at vedkommende ringede på vegne af en virksomhed med henblik på at stille klager spørgsmål til brug for en analyse.
Virksomhedens svar
Virksomheden afviste klagers udsagn og oplyste, at deres praksis sikrer, at sådanne misforståelser ikke opstår. Virksomheden tilbød desuden at slette klagers kontaktoplysninger.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ville være i strid med kravet om god markedsføringsskik i Markedsføringsloven § 3, hvis en virksomhed skaffer adgang til borgeres kontaktoplysninger ved at afgive urigtige oplysninger om virksomhedens eller den ansattes identitet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen uden yderligere behandling, da der ikke forelå dokumentation for klagers påstand om, at virksomheden havde skaffet adgang til hendes kontaktoplysninger ved at afgive urigtige oplysninger om virksomhedens eller den ansattes identitet. Forbrugerombudsmanden vurderede, at en sådan fremgangsmåde ville være i strid med kravet om god markedsføringsskik i Markedsføringsloven § 3.
Lignende afgørelser