Forbrugerombudsmandens vurdering af e-mails med anmeldelsesanmodninger fra netbutikker og fragtfirmaer
Dato
5. december 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler klager over netbutikkers og fragtfirmaers praksis med at sende e-mails til kunder, der opfordrer dem til at anmelde deres købs- og leveringsoplevelser, selvom kunderne har frabedt sig dette.
Netbutikkers e-mails om købsoplevelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at det som udgangspunkt ikke er spam, hvis netbutikker sender disse e-mails, så længe de er neutrale og sendes umiddelbart efter købet.
- Det er dog i strid med god markedsføringsskik at sende e-mails, hvis forbrugeren har frabedt sig dem.
Netbutikkers aftalevilkår
- Netbutikker kan som udgangspunkt betinge en købsaftale af, at kunden accepterer at modtage disse e-mails.
- Dette forudsætter dog, at vilkåret er rimeligt, og at de øvrige betingelser for lovlighed er opfyldt.
Fragtfirmaers e-mails om leveringsoplevelser
- Fragtfirmaer kan sende e-mails med opfordring om at anmelde leveringsoplevelsen, hvis e-mailen er neutral, sendes umiddelbart efter leveringen, og forbrugeren ikke har frabedt sig dem.
- Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren én gang har frabedt sig disse e-mails.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at netbutikker under visse betingelser kan sende e-mails med opfordringer om at anmelde købsoplevelsen uden at overtræde Markedsføringsloven § 10 om spam. Dette gælder, hvis e-mailen sendes i umiddelbar forlængelse af et køb, indeholder en neutral opfordring om at anmelde den specifikke købsoplevelse, og ikke indeholder markedsføring. Det er dog i strid med Markedsføringsloven § 3 om god markedsføringsskik, hvis forbrugeren har frabedt sig sådanne e-mails.
Det er lovligt for en netbutik at betinge en købsaftale af, at kunden modtager e-mails med opfordringer om at anmelde købsoplevelsen, forudsat at vilkåret er rimeligt, og de nævnte kriterier er opfyldt.
Fragtfirmaer kan ligeledes sende e-mails med opfordring om at anmelde leveringsoplevelsen, hvis visse betingelser er opfyldt, herunder at e-mailen sendes i umiddelbar forlængelse af leveringen, er neutral, og forbrugeren ikke har frabedt sig sådanne henvendelser. Overtrædelse af dette vil være i strid med Markedsføringsloven § 4 om god erhvervsskik.
Lignende afgørelser