Vurdering af vejhjælpsabonnement som redningstjeneste efter Forbrugeraftaleloven
Dato
18. december 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En udbyder af vejhjælp anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere, om et abonnement på traditionel vejhjælp er omfattet af begrebet redningstjeneste i Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 2, nr. 4.
Baggrund
- Den tidligere undtagelse i Forbrugeraftaleloven § 6, stk. 2, nr. 4 (nu § 4, stk. 2, nr. 4) vedrørte kun virksomheder med aftale med kommuner om rednings- og slukningsarbejde.
- Ved en ændring af forbrugeraftaleloven blev denne betingelse ophævet for at undgå konkurrenceforvridning.
Problemstilling
- Spørgsmålet er, om traditionel vejhjælp, der indeholder assistance efter færdselsuheld, starthjælp, hjulskift og brændstofudbringning, kan anses for at være en redningstjeneste i forbrugeraftalelovens forstand.
- Erhvervsdrivende skal respektere forbrugerens eventuelle frabedelse af telefoniske henvendelser, jf. Markedsføringsloven § 6, stk. 3.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at telefoniske henvendelser til forbrugere med henblik på salg af abonnement på traditionel vejhjælpsservice, der primært indeholder tjenester, kan anses som henvendelser med henblik på afsætning af en redningstjeneste, jf. Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 2, nr. 4. Det er dog vigtigt at respektere forbrugerens eventuelle frabedelse af sådanne henvendelser, enten direkte eller via Robinsonlisten, jf. Markedsføringsloven § 6, stk. 3.
Lignende afgørelser