Uanmodede mails fra erhvervsforening til medlemmer: Grænsen mellem information og markedsføring
Dato
21. januar 2015
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En erhvervsforening ønskede at få afklaret, om den måtte sende uanmodede mails til sine medlemmer. Disse mails skulle indeholde information om foreningens arrangementer samt medlemmernes konkrete tilbud til andre medlemmer.
Problemstilling
- Spørgsmålet var, om udsendelse af disse mails ville være i strid med markedsføringslovens bestemmelser om uanmodet henvendelse.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden udtalte, at markedsføringsloven finder anvendelse på brancheforeninger og lignende organisationer, når de udbyder varer og tjenesteydelser på et marked.
- Varetagelsen af medlemmernes faglige og ideelle interesser falder normalt uden for markedsføringslovens anvendelsesområde, mens konkrete erhvervsaktiviteter som udgangspunkt er omfattet.
- Udsendelse af uanmodede mails med henblik på afsætning af varer og tjenesteydelser vil være ulovlig, hvis foreningens aktiviteter falder inden for markedsføringslovens anvendelsesområde.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afgjorde, at erhvervsforeningen gerne må sende uanmodede mails til medlemmerne om foreningens egne aktiviteter og arrangementer. Foreningen må derimod ikke sende mails, der indeholder medlemmers konkrete tilbud til andre medlemmer, da dette vil være i strid med Markedsføringsloven § 10 om uanmodet henvendelse.
Forbrugerombudsmanden præciserede, at en mail med konkret omtale af et medlem kan være af en sådan karakter, at den må anses for at være afsendt med henblik på afsætning af medlemmets produkter mv. En sådan mail vil være ulovlig at udsende uden samtykke fra modtageren, jf. Markedsføringsloven § 6.
Lignende afgørelser