Mulighed for fremsendelse af fysiske nyhedsbreve uden samtykke
Dato
28. november 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt de måtte sende nyhedsbreve via fysisk post til kunder uden forudgående samtykke.
Sagens baggrund
- Virksomheden ønskede at sende adresserede nyhedsbreve med direkte markedsføring til potentielle kunder.
- Spørgsmålet var, om dette krævede forudgående samtykke fra modtagerne.
Relevant lovgivning
- Markedsføringsloven § 10, stk. 4 og Markedsføringsloven § 10, stk. 5 tillader som udgangspunkt fremsendelse af adresserede breve med henblik på direkte markedsføring, medmindre modtageren er tilmeldt Robinsonlisten eller har frabedt sig henvendelser fra virksomheden.
- Markedsføringsloven § 10, stk. 6 pålægger virksomheden at oplyse om retten til at frabede sig yderligere henvendelser i det første brev, samt at gøre det let og gebyrfrit at framelde sig.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden måtte sende fysiske, adresserede nyhedsbreve med henblik på direkte markedsføring til bestemte fysiske personer uden forudgående samtykke, forudsat at den pågældende person ikke er tilmeldt Robinsonlisten, og at den pågældende ikke har frabedt sig at modtage markedsføring fra virksomheden. Virksomheden skal desuden i det første brev klart og utvetydigt oplyse om retten til at frabede sig yderligere henvendelser, samt gøre det let og gebyrfrit at frabede sig fremtidige henvendelser.
Lignende afgørelser