Command Palette

Search for a command to run...

Bank kan ikke overtage samtykker til markedsføring fra realkreditinstitut uden fuld overdragelse af aktiver og passiver

Dato

8. juni 2018

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykke

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En bank og et realkreditinstitut bad Forbrugerombudsmanden vurdere, om banken lovligt kunne overtage samtykker til at modtage markedsføring, der var afgivet til realkreditinstituttet.

Baggrund

  • Banken havde overtaget en stor del af realkreditinstituttets forretningsaktiviteter, herunder den kundevendte kontakt.
  • De tekniske forhold relateret til realkreditobligationsudstedelsen og -långivningen foregik stadig i realkreditinstituttet, da det efter lovgivningen skal forestås af et realkreditinstitut.
  • Virksomhederne fandt det mest hensigtsmæssigt, at banken fremover stod som afsender af de nyhedsbreve, realkreditinstituttet hidtil havde sendt ud til abonnenter.

Problemstilling

  • Virksomheder kan alene sende elektronisk markedsføring, fx nyhedsbreve, ud til modtagere, der har givet samtykke til det. Det følger af Markedsføringsloven § 10, stk. 1.
  • Et samtykke til at modtage markedsføring afgivet over for en virksomhed i en koncern kan ikke bruges til at sende markedsføring ud om eller fra øvrige virksomheder i koncernen.
  • Et samtykke til at modtage markedsføring kan ikke overtages af en anden virksomhed, medmindre virksomheden har overtaget forretningsaktiviteter samt aktiver og passiver fra den virksomhed, samtykket var afgivet over for.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at banken ikke lovligt kunne overtage samtykker til markedsføring afgivet over for realkreditinstituttet. Begrundelsen var, at banken ikke havde overtaget aktiver, passiver samt realkreditinstituttets kerneydelse, som var udstedelse af realkreditlån, fra realkreditinstituttet.

Lignende afgørelser